|
EFECTUL "IN VIVO" AL DIFERITELOR MODALITAćI
DE BAUT ASUPRA PH-ULUI PLACII DENTARE
Numeroase studii au evidentiat, în special la copiii
mici, efectul cariogen al consumului de bauturi pe baza de fructe.
Acest efect se datoreaza în primul rând pH-ului scazut si aciditatii
titrabile înalte a unora dintre bauturi, care pot duce la eroziunea
suprafetei de smalt, iar în al doilea rând, demineralizarii produse
de acizii organici rezultati prin metabolizarea hidratilor de carbon
continuti, demineralizare care poate genera aparitia cariei dentare.
Deoarece consumul bauturilor pe baza de fructe
este în crestere, s-a încercat realizarea unor produse mai putin
nocive pentru dinti prin reducerea concentratiei totale de zahar
din aceste bauturi si s-au propus diferite modalitati de consum
ale acestora care sa reduca durata contactului dintre ele si suprafetele
dentare, limitând astfel contactul dintre hidratii de carbon din
bauturi si microorganismele din placa bacteriana.
În mod obisnuit, concentratia totala de zahar din
majoritatea bauturilor pe baza de fructe este de 7 pâna la 10%,
iar valoarea pH-ului este de 3-4, ceea ce determina scaderea pH-ului
placii dentare sub valoarea pH-ului critic (pH considerat 5,5),
solubilitatea smaltului fiind mai accentuata sub aceasta valoare.
În lucrare se face un studiu "in vivo" pentru a
se evalua efectul diferitelor modalitati de consum al unei bauturi
pe baza de fructe asupra pH-ului placii bacteriene. Studiul a fost
efectuat pe opt voluntari, folosind metoda esantioanelor de placa
dentara. Bautura test a fost un suc pe baza de fructe, iar ca solutii
martor - solutia de sucroza 10% si solutie de sorbitol 10%. Lichidele
experimentate au fost consumate prin trei modalitati: direct din
pahar, cu sau fara pai si înghitite imediat sau dupa o prealabila
clatire a gurii.
Rezultatele arata ca toate modalitatile de consum
al lichidelor produc o scadere a pH-ului placii, care se restabileste
treptat în decurs de 30 de minute. Cel mai mic pH s-a obtinut când
lichidul test a fost consumat prin metoda clatirii (5,22 + 0,13),
apoi când lichidul a fost baut fara pai (5,64 + 0,2), iar valoarea
cea mai ridicata a fost în cazul folosirii paiului (5,92 +0,39).
În privinta capacitatii acidogene a bauturii testate,
calculul indicelui potentialului acidogen (IPA) al acesteia, raportat
la IPA al solutiei de sucroza 10%, considerat cu va-loarea de 1,
a demonstrat ca aceasta este cea mai mica în cazul utilizarii paiului
(0,45) si mai crescuta în cazul celorlalte metode (0,67 pentru consumul
fara pai si 0,85 pentru metoda clatirii).
În concluzie, lucrarea subliniaza ca, în special
la copiii mici, folosirea paiului poate limita efectul nociv al
consumului unor bauturi pe baza de fructe, cu potential cariogen
asupra starii de sanatate dentara.
|
|