DIETA
SI CARIILE
Am vazut ca toate
alimentele si bauturile contin carbohidrati care sunt folositi de
placa dentara bacteriana pentru a produce acizi, implicati apoi in
aparitia si evolutia procesului carios. In continuare vom lua in considerare
rolul pe care il are in practica procesul carios.
Contrar, unei conceptii des intalnite, astazi se stie ca nu exista
nici o corelatie, sau cel mult una mica, intre zaharul consumat si
nivelul cariilor. Studii efectuate in cateva tari au aratat ca nu
s-a inregistrat un declin semnificativ al cariilor odata cu schimbarea
semnificativa a dietei, desii zaharurile raman un factor de risc major
pentru persoanele susceptibile la carie.
In Suedia, intre anii 1960 si 1985 consumul total de zaharuri si dulciuri
a ramas relativ constant. Consumul de zaharuri - include alimente
si bauturi foarte frecvent folosite. Incidenta cariei dentare la copii
sub 7 anii a scazut cu 1,6% intre anii 1960 si 1973, iar intre anii
1973 si 1985 numarul persoanelor cu carii, avand varste cuprinse intre
7 si 16 ani, a scazut cu 23,1%.
In Norvegia situatie este asemanatoare. Intre anii 1970 si 1984 consumul
de zaharuri a ramas constant in timp ce consumul de dulciuri si bauturi
a crescut. In ciuda acestei situatii, incidenta cariei dentare a scazut
sub limita impusa de catre OMS (Organizatia Mondiala a Sanatatii),
datorita introducerii in practica curenta a pastelor de dinti fluorurate,
incepand cu 1971.
Aceste rezultate contrazic asteptarile conform carora cresterea consumului
de zaharuri avea sa duca la o crestere a incidentei cariei dentare.
In Marea Britanie, studii efectuate pe copii de varsta scolara, au
scosa ivealao incidenta de doar 2%. Deasemena in SUA, cercetarile
au aratat ca in prezenta pastelor de dinti fluorurate, ingestia de
zaharuri, si de alimente in general, a avut un impact relativ minor
in ce priveste incidenta cariei dentare.
Studii mai vechi, arata ca de fapt exista o legatura intre dieta si
numarul cariilor. Totusi este important de retinut faptul ca aceste
studii au fost efectuate inainte ca pastele de dinti pe baza de fluoruri
sa fie larg raspandite. Astazi, asa cum am vazut deja, in masura in
care raspandirea pastelor de dinti fluorurate este foarte mare, dieta
este mai putin importanta in ce priveste incidenta cariilor dentare.
Multi oameni cred, inca, ca consumul de dulciuri le creste riscul
de aparitie a cariilor dentare.
Multe din criticile aduse consumului de dulciuri sunt datorate mai
degraba frecventei consumului acestora. Totusi, la o privire mai atenta
asupra consumului de dulciuri, aceste critici sunt nefondate. De exemplu,
in Marea Britanie un studiu in ce priveste media consumului de dulciuri
a aratat ca alimentele si bauturile sun comsumate in medie de 6,5
ori pe zi.